تازه های فناوری

بزرگترین پروژه‌ی داده‌های کلان جهان، پروژه‌ی SKA

برای شروع اجازه دهید از اینجا آغاز کنم که وسعت و بزرگی این پروژه به اندازه ایست که کامپیوتر و تکنولوژیی برای نگهداری و تحلیل داده های آن وجود ندارد. حامیان این پروژه ، کامپیوتری براساس تکنولوژی روز طراحی کردند تا بتواند تقریبا 2 برابرکل حجم داده ای اینترنت موجود را در یک روز ذخیره و پردازش کنند و هدف از آن پاسخ دادن به یک سوال ساده و در عین حال پیچیده است که بشر را صدها سال است به چالش کشیده.

طبق تئوریهای مختلف ، 13.75 میلیون سال پیش بیگ بنگ اتفاق افتاده و کهکشانها، سیارات، ستاره ها و بطور کل دنیا بوجود آمد ولی در مقیاس کوچکتر لازمه و چارچوب زندگی یعنی الکترون و پروتون بدنیا آمدند.

زمانی که در مورد تئوری موجود تحقیقات لازم انجام شد و پروژه کلید خورد، دانشمندان دریافتند که اطلاعاتی در مورد زمان اتفاق و نوع شکل گیری کهکشانها و حتی 800 هزار سال بعد از آن وقوع Big Bang در دسترس نیست. منجمان بر این باورند که اگر ما بتوانیم اطلاعات دقیقتر در مورد این دوره زمانی بدست آوریم ، قادریم قفل بسیاری از شگفتیهای جهان را باز کنیم از جمله چطور کهکشان ها شکل گرفتند ، چطور تکامل یافتند و بسیاری از سوالات هیجان انگیز دیگر مانند "آیا ما تنهائیم؟".

محققان شرکت IBM با همکاری موسسه رادیو تلسکوپ هلند با استفاده از داده های کلان(Big Data) ، تکنولوژیهای پردازش اطلاعات در مقیاس وسیع و در نهایت تحلیل داده های جمع آوری شده از سیگنالهای رادیویی، در حال تحقیق و آزمایش هستند تا به این سوالات پاسخ دهند.

بشر صدها سال در تلاش است تا با استفاده از تلسکوپ ها اعماق بیکران آسمانها را پیمایش کند و به موفقیتهایی نیز دست پیدا کرد اما در سال 1994 جامعه جهانی تصمیمی بزرگی گرفت و پروژه ای با نام (Square Kilometer Array(SKA را با هدف سرعت دادن به پاسخ سوالات مجهول خود آغاز کرد. پروژه SKA توسط 20 کشور با مجموع 1.5 میلیارد یورو بوجه شروع به کار کرد. آنها رادیو تلسکوپهایی طراحی کردند تا بتواند سیگنالهای بسیار ضعیف از زمان بیگ بنگ را دریافت کند ؛ آنها هزاران دیش رادیویی را به وسعت 5000 کیلومتر چیزی معادل فاصله نیویورک تا لوس آنجلس در فواصل مشخص شده قرار دادند. همه این سیگنالهای ضعیف دریافتی مقدار بسیار زیادی داده هستند که نیاز است تا آنها را با منجمان سرتاسر جهان به اشتراک گذاشت در واقع مقدار داده خام تولید شده توسط این پروژه در روز معادل ظرفیت 15 میلیون Ipad 64 گیگابایتی است .

به گفته Ton Engbersen محقق و دانشمند IBM :"این تجزیه و تحلیل داده های کلان، تا بی نهایت است" او همچنین می افزاید :"اگر شما ترافیک داده های اینترنت را جمع آوری و سپس آن را دو برابر کنید تقریبا شما به مقدار داده جمع آوری شده توسط پروژه SKA در یک روز رسیده اید. "

اگر پروژه SKA امروز به پایان رسد، ما نیاز به سیستمهای کامپیوتری داریم تا این حجم عظیم داده ای را تحلیل کند که آن راExascale می نامیم و به سادگی می توان گفت که هنوز اینچنین سیستم کامپیوتری وجود ندارد. Exascale قادر خواهد بود در 1 ثانیه به 1 quintillion معادل با  عملیات شناور برسد و این یعنی هزار بار سریعتر از قویترین سوپرکامپیوتر امروزی دنیا .

برای حل این چالش بی نظیر دانشمندان در هلند ، سوئیس و ASTRON (موسسه رادیو تلسکوپ هلند) یک همکاری 5 ساله با نام DOME را در این زمینه آغاز کردند. نام Dome از پوشش محافظ تلسکوپ گرفته شده و همچنین نام یک کوه معروف در سوئیس است.

تحقیقات Dome زمینه بوجود آمدن Exascale را فراهم کرد که فعالیتهای آن شامل انتقال داده ها ، ذخیره پردازشها، تحلیل داده های در جریان و ذخیره و تحلیل همه داده های خام که روزانه جمع آوری می شوند است.

در دسامبر 2012 آفریقای جنوبی نیز به پروژه SKA پیوست .همکاری دانشمندان در آفریقای جنوبی بصورت از راه دور است و تمرکز آنها بیشتر بر روی پردازش سیگنالها ، الگوریتمهای بسیار پیشرفته پردازش اطلاعات دریافتی و تحلیل داده های SKAاست.

دکتر Albert-Jan Boonstra دانشمند و محقق در پروژه DOME در مورد این سوال که وابستگی علم نجوم تا به چه اندازه بهBig Data است گفت : "  Big Data با پردازش در مقیاس وسیع، در به تصویر کشیدن هستی از ابتدای پیدایش تا کنون به ما کمک می کند. ما قابلیتهای Big Data و توانایی آن در پردازش و محاسبه در مقیاس وسیع ثابت می کنیم. SKA بسیار بزرگ و قدرتمند خواهد شد و این اولین تلسکوپی خواهد بود که قادر است در اعماق کهکشانها سفر کند و چنین محاسبات حساسی را انجام دهد. این بدین معنی است که اگر اشخاص دیگری در اطراف زمین قصد ارتباط با ما را دارند ما صدای آنها را می شنویم اما قدم اول شنیدن است ! " 

 

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.